چرا دربلاها، صالحان هم به پای بدکاران میسوزند؟
|
تاریخ ثبت : 1389/02/22
|
|
|
نام نویسنده :
|
گروه دین و اندیشه
|
|
|
متن مقاله :
|
برگرفته از «توحيد مفضل»: گاه مردم گرفتار بلايى مىشوند که نيکوکار و بدکار را فرا مىگيرد، گاه نيز انسانهاى نيکوکار دچار مىشوند و بدکاران مىرهند. مىگويند: اين امر با تدبير و حکمت نمىسازد پس چه دليلى دارد؟ صدای شیعه: در پاسخ آنان بايد گفت: اگر چه اين بلاها گاه صالح و طالح را در بر مىگيرد امّا خداوند جلّ و علا سود هر دو را در آنها نهاده است؛ زيرا صالحان هنگامى که گرفتار مىشوند به ياد نيکيها و نعمات گذشته خداوند و پروردگار خويش مىافتند و پيشانى بر خاک مىنهند و او را سپاس مىگزارند و شکيبايى پيشه خود مىسازند. بدکاران و فاسدان نيز وقتى که گرفتار اين بلاها مىشوند، قدرى شکسته مىشوند و از معصيت و فساد مىپرهيزند. نيز نعمت و سلامتى هم به سود هر دو گروه است: صالحان از نيکويى و صالح بودن خود شادند و مسرور و با اين نعمتها بر رغبت و شوقشان به سوى عمل صالح افزوده مىشود و فاجران و فاسدان نيز به رأفت و مهر خداوندگارشان پى مىبرند و در مىيابند که خداوند جلّ و علا بىآنکه آنان سزاوار مستحق باشند به آنان نعمت و سلامتى عطا فرموده است آنگاه اين رأفت و گذشت الهى باعث مىگردد که اين افراد هم نسبت به مردم رأفت ورزند و از آنان درگذرند. ممکن است کسى بگويد: اين که گفتيد هنگامى است که بلاها در مال مردم بيفتد امّا چه مىگوييد هنگامى که بلا در «جان» آنان بيفتد؛ مانند: آتشسوزى، غرق شدن، سيل و زلزله که باعث مىگردد که جانشان را از دست بدهند؟ در پاسخ گفته مىشود: خداوند جلّ و علا در اين هم خير و صلاح هر دو گروه را نهاده است؛ زيرا صالحان از اين سراى پيچيده در بلاها و سختيها راحت مىشوند [و به منزل نعمت و راحتى مىرسند] فاجران و فاسدان نيز اگر بر اثر اين بلاها بميرند از سويى باعث کاهش عذاب آخرت آنان است و از سوى ديگر باعث مىگردد که به فساد و فسق ادامه ندهند. کوتاه سخن اينکه آفرينشگر والامرتبه، با حکمت و قدرت خود همه اين امور را به سود و مصلحت همه مىگرداند. چنان که اگر توفان، درختى يا نخلى را از ريشه در آورد سازنده ماهر، آن را بر مىدارد و در جايهاى فراوان به کار مىگيرد. تدبيرگر و حکيم عالم نيز چنين است. اگر بلاهاى جانى و مالى فرود آيد همه را به سود و مصلحت همه مردم مىگرداند. اگر بگويد: اصلا چرا واقع مىشوند؟ در پاسخ گفته مىشود: براى آنکه فاجران و فاسدان از سلامتى و راحتى در گناه و فسق و فجور بيشتر و گناهان افزونتر گرفتار نيايند و نيکوکاران نيز از تلاش و مجاهده [که لازمه آن تحمّل دشواريها و ناگواريهاست] باز نمانند. غالبا اين دو حالت زمانى رخ مىنمايند که مردم در راحتى و وفور نعمت باشند و اين بلاها آنان را از سقوط باز مىدارد و به آنچه سود و مصلحت آنان در آن است آگاه مىسازد. اگر از اين بلاها در امان و راحت باشند، در طغيان و معصيت فرو مىروند، چنان که مردم در آغاز چنين بودند و چنان در معصيت و فساد غرق شدند که به بلا و طوفان گرفتار گشتند تا زمين از لوث آنان پاکيزه شود.
|
|
http://hodat.ir/index.aspx?siteid=24&pageid=3640&p=1&showitem=20
نظرات
ارسال نظر