بررسی الگوی تجارت ایران با تاکید بر تجارت درون صنعتی و بین صنعتی

نوشته شده توسط:مدیریت سایت | ۰ دیدگاه
بررسی الگوی تجارت ایران با تاکید بر تجارت درون صنعتی و بین صنعتی
 
فلاحتی علی,سلیمانی سعید
 
 
 

با توجه به اینکه کشورهای در حال توسعه فراروی روند جهانی شدن قرار دارند مشخص نمودن الگوی تجاری کشورها در تجارت با شرکای تجاری مناسب برای آنها و برای کشورهایی که می خواهند در این فرایند از قافله تجارت جهانی عقب نمانند کاری ضروری و مهم به نظر می رسد، بنابراین با توجه به چنین فرآیندی، در این تحقیق الگوی تجارت درون و بین صنعتی ایران در مقطع زمانی 2003 با استفاده از مدل جاذبه بررسی می شود. نتایج نشان می دهد که ایران در بخش آهن و آلیاژهای آهنی و بخش مشروبات غیرالکلی و توتون و تنباکو به صورت تجارت درون صنعتی و الگوی تمایز تولید، فعالیت می کند که این حاکی از ثبات الگوی تجاری درون صنعتی ایران در سطح منطقه ای و جهان در این بخشها است.

 
کلید واژه: تجارت درون صنعتی، تجارت بین صنعتی، مدل اقتصادسنجی، الگوی تجارت، ایران
 
 

دریافت فایل pdf 

 سایت نور

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...